Sök:

Sökresultat:

139 Uppsatser om Hćllbara stadsrum - Sida 1 av 10

Korrosionsstudie av förtjockare och separatorkar i Kiruna anrikningsverk 3 vid LKAB

I dagslÀget finns det en mÀngd anvÀndbara metoder att ta hjÀlp av för att skapa representationer av stadsrum. Att beskriva stadsrum Àr dock inte helt enkelt och man kan utgÄ frÄn mÄnga olika aspekter. Befintliga stadsanalyser baseras ofta pÄ antingen kvalitativa eller kvantitativa mÄtt, men stadsbyggnad Àr en komplex uppgift och dÀrför krÀvs en sammanvÀgning av olika mÄtt för att fÄ ett mer balanserat resultat.Syftet med arbetet Àr att identifiera likheter och skillnader mellan de vi upplever och de mÀtbara i rummet genom att undersöka sambandet mellan representationer av stadsrum och upplevelsen av stadsrum. Mer specifikt studeras geometriska och topologiska representationer av stadsrum och hur stadsrum upplevs.Studien bygger pÄ anvÀndandet av tre olika metoder; en geometrisk och en topologisk studie av stadsrum samt en enkÀtstudie med fokus pÄ hur stadsrum upplevs. Arbetet pÄbörjades genom en litteraturstudie.

Korrelation mellan upplevelse och representationer av stadsrum: En fallstudie av centrala Örnsköldsvik

I dagslÀget finns det en mÀngd anvÀndbara metoder att ta hjÀlp av för att skapa representationer av stadsrum. Att beskriva stadsrum Àr dock inte helt enkelt och man kan utgÄ frÄn mÄnga olika aspekter. Befintliga stadsanalyser baseras ofta pÄ antingen kvalitativa eller kvantitativa mÄtt, men stadsbyggnad Àr en komplex uppgift och dÀrför krÀvs en sammanvÀgning av olika mÄtt för att fÄ ett mer balanserat resultat.Syftet med arbetet Àr att identifiera likheter och skillnader mellan de vi upplever och de mÀtbara i rummet genom att undersöka sambandet mellan representationer av stadsrum och upplevelsen av stadsrum. Mer specifikt studeras geometriska och topologiska representationer av stadsrum och hur stadsrum upplevs.Studien bygger pÄ anvÀndandet av tre olika metoder; en geometrisk och en topologisk studie av stadsrum samt en enkÀtstudie med fokus pÄ hur stadsrum upplevs. Arbetet pÄbörjades genom en litteraturstudie.

En jÀmförelse av 6 aktuella bostadsomrÄden i Sverige med uttalad inriktning pÄ hÄllbart stadsbyggande

Under det senaste a?rhundradet har det dykt upp ma?nga miljo?problem som har lett till att vi idag ma?ste fokusera mer pa? en ha?llbar utveckling av va?ra sta?der.Allt fler ma?nniskor va?ljer att bo i sta?der och da?rfo?r a?r det viktigt fo?r va?r framtid att stadsplaneringen blir sa? ha?llbar som mo?jligt.Denna rapport beskriver och va?rderar 6 olika ha?llbara stadsdelar i Sverige. Dessa har identifierats och va?rderats utifra?n 6 ha?llbarhetsaspekter som anses vara viktiga.Studierna har begra?nsats till ha?llbar utveckling inom stadsplanering, de pa- rametrar som tas upp i examensarbetet ?En ja?mfo?relse av 6 aktuella bo- stadsomra?den i Sverige med uttalad inriktning pa? ha?llbart stadsbyggande? a?r; Transport, Social Ha?llbarhet, Gro?nskande Utomhusmiljo?, Ha?llbara Transporter, Ha?llbart Energisystem, Miljo?anpassade Bosta?der & Lokaler, Ha?llbart Vatten & Avlopp och Ha?llbar A?tervinning. .

TrÀdgÄrdsgatan : Integrerad stadsutveckling

Centrala SkellefteÄ har en rutnÀtskaraktÀr och i stadens periferi Äterfinns en trÀdstruktur. Denna uppdelning av olika strukturer bidrar till en fragmentering mellan stadens centrum och periferi, TrÀdgÄrdsgatan som löper i nord-sydlig riktning har potential att minska denna barriÀr. För att kunna minska denna barriÀr mÄste vi vara medvetna om att TrÀdgÄrdsgatan Àr ett offentligt rum kopplat till staden som helhet. Arbetet har resulterat i ett förslag, dÀr redovisas hur TrÀdgÄrdsgatan har potential att utvecklas för att minska den fragmentering som finns i staden. Resultatet fokuserar inte bara pÄ TrÀdgÄrdsgatan som ett stadsrum, utan Àven som stadsrum kopplad till staden som helhet.

TrÀdgÄrdsgatan - Integrerad stadsutveckling

Centrala SkellefteÄ har en rutnÀtskaraktÀr och i stadens periferi Äterfinns en trÀdstruktur. Denna uppdelning av olika strukturer bidrar till en fragmentering mellan stadens centrum och periferi, TrÀdgÄrdsgatan som löper i nord-sydlig riktning har potential att minska denna barriÀr. För att kunna minska denna barriÀr mÄste vi vara medvetna om att TrÀdgÄrdsgatan Àr ett offentligt rum kopplat till staden som helhet. Arbetet har resulterat i ett förslag, dÀr redovisas hur TrÀdgÄrdsgatan har potential att utvecklas för att minska den fragmentering som finns i staden. Resultatet fokuserar inte bara pÄ TrÀdgÄrdsgatan som ett stadsrum, utan Àven som stadsrum kopplad till staden som helhet.

Attraktiva stadsrum för mĂ€nniskor : gestaltningsförslag för Östra Hamngatan i Falun

Syftet med kandidatarbetet Àr att med hjÀlp av de tre faktorer som Ulla Berglund och Ulla Jergeby presenterar i sin bok Stadsrum ? mÀnniskorum: att planera för livet mellan husen frÄn 1998 skapa ett övergripande gestaltningsförslag för ett centralt stadsrum. SammansÀttningen av mÀnniskor i det centrala stadsrummet Àr varierad vilket gör det till en utmaning för dagens stadsplanerare att gestalta stadsrum dÀr alla trivs. Berglund och Jergeby lyfter tre faktorer att ta hÀnsyn till vid stadsplaneringen för att skapa attraktiva platser: upplevelsevÀrden, nytta i samverkan med nöje och sociala aktiviteter. UpplevelsevÀrden ska trigga mÀnniskans sinnen och skapa njutning.

Kontrasternas Industrilandskap : En studie om Industrilandskapet i Norrköping som industriellt kulturarv och postindustriell stadsdel

Industrilandskapet i Norrköping kan sÀgas representera ett exempel pÄ omvandlingen frÄn industrisamhÀlle till postindustriellt samhÀlle. OmrÄdet har tidigare varit ett framtrÀdande nav för den tillverkningsindustri som lÀnge prÀglat Norrköping. Men stora förÀndringar har skett och idag fungerar omrÄdet istÀllet som utgÄngspunkt för kunskapsstaden Norrköping. Miljön i omrÄdet beskrivs ofta i termer av unicitet och attraktivitet och omrÄdet utgör ett riksintresse för kulturmiljövÄrd. Kontrasterna mellan att dels vara ett kulturarv och samtidigt representera den moderna kunskapsstaden och dessutom vara ett attraktivt levande stadsrum skapar en intressant balansgÄng mellan att bevara kontra att utveckla. Industrilandskapet framtrÀder som ett viktigt omrÄde för Norrköping och i relation till kulturarv, kunskapsstaden och ett levande stadsrum uppstÄr en grund för intressanta diskussioner bÄde ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv..

Skeppsbron: Stadsrum i förÀndring

HÀr Àr norr, hÀr Àr Stockholm simmande palats och ruckel.Tomas Tranströmer: Inomhuset Àr oÀndligt ur För levande och döda (1989)Skeppsbron i Stockholm Àr ett stadsrum i förÀndring. I och med att Slussens ombyggnad stÄr för dörren vÀntar en ny framtid platsen. Den Àger en stor potential men upplevs idag som bortglömd och sjÀllös. Trots sin historia som Sveriges frÀmsta hamn och marknadsplats Àr det fÄ som avsiktligen kommer hit.I mitt projekt har jag försökt att, med hjÀlp av Tranströmers poesi och tecknande av rummet, försökt finna platsens karaktÀr och sjÀl, samt utifrÄn vad jag funnit addera nya program och rumssamband till platsen. Förslaget Àr en sekvens som gradvis behÄller, skalar av och skippar befintliga tullhus.

Att gestalta utifrÄn Jan Gehls teori och metod : exemplet Fyristorg

Att utforma stadens offentliga rum till inbjudande platser dÀr mÀnniskor vill vistas och kan mötas Àr en grundpelare i arkitekten Jan Gehls teori. Han har i nÀrmare 50 Är arbetat för en stadsplanering som sÀtter mÀnniskan i fokus, och menar att ett socialt hÄllbart samhÀlle förutsÀtter mÀnniskovÀnliga stadsrum. Fyristorg Àr centralt belÀget i Uppsala stad och förutsÀttningarna för ett livligt stadstorg Àr mÄnga, men i dagslÀget domineras torget av en parkeringsplats och platsens mÀnskliga aktivitet Àr lÄg. Syftet med den hÀr uppsatsen har dÀrför varit att, utifrÄn Jan Gehls teorier kring levande och mÀnniskovÀnliga stadsrum, föreslÄ en övergripande omgestaltning av Fyristorg. Genom att applicera Gehls teorier och metoder i gestaltningen Àmnar arbetet att svara pÄ frÄgestÀllningen hur Fyristorg kan omformas till ett inbjudande stadsrum för mÀnniskor att vistas i. Genom en litteraturstudie identifierade jag Gehls designprinciper för hur offentliga rum bör utformas för att frÀmja aktivitet och interaktion. För att förstÄ torgets förutsÀttningar gjorde jag en inventering som sedan följdes av Gehls observationsmetoder ?mapping? och ?tracing? , dÀr jag studerade den aktivitet och rörelse som idag sker pÄ platsen .

Det tillfÀlliga rummet : en temporÀr dimension av landskapsarkitektur

Syftet bakom denna uppsats har varit att belysa och skapa en förstÄelse för en temporÀr dimension av landskapsarkitektur. Uppsatsen behandlar det temporÀra som ett gestaltningsbegrepp och undersöker hur det praktiskt skulle kunna tillÀmpas samt om det finns behov i staden av tillfÀlliga upplevelser. Arbetet baseras pÄ en litteraturstudie och för att bekrÀfta denna utfördes Àven en lÀttare observation av en temporÀr installation. Resultatet tyder pÄ att ett förÀndrat synsÀtt pÄ staden och stadens rum Àr aktuellt. Det tillfÀlliga skulle kunna berika den sociala dimensionen, vÄra minnen och skapa mer kreativa stadsrum.

Skalans betydelse vid utformning av stadsrum

When one experiences a place, it is a complex composition of both social and spatial factors.One of these spatial elements, is scale, which is influenced both by the room size and itsproportions. This paper aims to explore both large and small scale concepts and thus increasethe understanding of how scale directly and indirectly affects the experiences and uses ofurban space.First, is a theoretical discussion of scale in relation to aesthetics and the differencesbetween real scale and perceived scale. Next, is an analysis of spatial perception usingexamples from two existing sites. One, which is understood to have been planned in a largescale and one which is understood to have been planned in a small scale.When preparing this paper, the focus quickly became the importance of scale as itrelates to street spaces. The perception of a street usually takes place while in motion, whichforces it to be perceived in sections.

Stadsrum för social mÄngfald : allas rÀtt till vistelse i staden

MÄlet med vÄr uppsats har varit att ta reda pÄ om och hur gestaltningen pÄverkar den sociala mÄngfalden i stadsrummet. Vi grundar vÄrt arbete pÄ en tanke om allas rÀtt till stadsrummet och ville undersöka om det finns faktorer som kan vara exkluderande för vissa samhÀllsgrupper. Inledningsvis har vi tagit del av litteratur som har olika sÀtt att se pÄ begreppet social mÄngfald och dess vÀrden för att nÀrma oss en egen definition. Genom litteraturstudier samt passiva observationer och intervjuer utförda pÄ tvÄ centralt belÀgna torg i Malmö har vi studerat hur olika mÀnniskor interagerar med den gestaltade utemiljön. DÄ vi jÀmfört resultat av litteraturstudier, observationer och intervjuer har vi funnit flera gemensamma slutsatser men ocksÄ motsÀgelser. Vi har nÄtt en insikt om hur lika vi mÀnniskor Àr i anvÀndandet av stadsrummet.

Transformerat stadsrum : öppnar upp och lÀnkar samman

Mitt syfte med projektet Àr att vitalisera stadsdelen Husby i nordvÀstra Stockholm. Bryta upp zonerade omrÄden och addera fler och varierade funktioner som definierar nya strÄk, lÀnka samman omtyckta omrÄden och överbrygga platser som upplevs otrygga. Sammantaget ger det förutsÀttningar för ett mer levande stadsliv som attraherar fler att vilja bo, bo kvar och göra bostadskarriÀr i Husby.Centrala begrepp i projektet Àr mÄngfald, trygghet, flexibilitet och hÄllbarhet. Jag har arbetat med att identifiera, bevara och utveckla kvaliteter i kombination med att öppna upp befintlig bebyggelse som prÀglas av upprepning, slutenhet och rationella byggmetoder samt addera ny bebyggelse för att fÄ en större mÄngfald och ett mer flexibelt utbud av bÄde lokaler, bokaler och bostÀder men Àven genom att analysera och bearbeta omrÄdets struktur. Fokus har legat pÄ de trafikseparerade miljöerna och hur de kan vidareutvecklas genom att bland annat addera gÄngvÀgar och skapa nya strÄk lÀngst tillfartsgatorna och samtidigt bevara kvaliteter som de nivÄseparerade korsningarna mellan gÄngvÀgarna och bilvÀgarna erbjuder med sÀker skolvÀg och en trygg bilfri miljö för barnen..

Space qualities : att beskriva och kommunicera stadsrummets kvaliteter

Uppsatsen syftar till att skapa ett verktyg för att i framtiden enklare kommunicera och beskriva stadens rum. MÄlet med denna uppsats Àr att hitta ett internationellt applicerbart verktyg, för att analysera stadsrummets kvaliteter oavsett kontext, sprÄkliga samt kulturella skillnader. Uppsatsen undersöker begreppet space qualities, som pÄ svenska kan översÀttas till plastkvaliteter, samt existerande metoder för att analysera landskapsarkitektur med fokus vid stadens offentliga rum. Uppsatsens första delar bestÄr av en utredande text dÀr författaren bland annat diskuterar globaliseringens koppling till landskapsarkitektur, vad goda stadsrum kan vara, olika analysverktyg, kÀnda sÄ vÀl som innovativa inom landskapsarkitekturen. Med hjÀlp av en litteraturstudie, samt tidigare modeller, har ett space qualities-verktyg tagits fram. Mallen, eller verktyget, bestÄr av de sju olika dimensionerna SÀkerhet, Aktiviteter, Komfort, UpplevelsevÀrde Gemenskap, TillgÀnglighet samt Unika karaktÀrer & Skötsel. Uppsatsen presenterar det slutliga resultatet frÄn en pilotstudie, dÄ verktyget applicerats pÄ fyra stadsrum i Toulouse. Av resultatet kunde författaren konstatera att verktyget som skapades för att vara applicerbart oavsett kontext, sprÄkliga samt kulturella skillnader gav intressanta, kommunikativa och jÀmförbara resultat.

H?llbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens f?rb?ttringsm?jligheter ang?ende h?llbarhetsarbete

Inledning: Modebranschen har en g?ng i tiden betraktats som att vara h?llbar d? det exempelvis producerades plagg i sm? kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom h?llbart mode, men hon p?pekar att det ?terst?r mycket arbete. Vilka ?tg?rder kan modef?retag vidta f?r att fr?mja h?llbar utveckling inom branschen? F?r att fr?mja h?llbar utveckling inom modebranschen ?r det avg?rande att modef?retag engagerar sig inom de centrala teman: Cirkul?r Fashion, Greenwashing och Grassroot Movement. Syfte: Studiens syfte ?r att unders?ka hur modef?retag kan jobba med h?llbar utveckling inom modebranschen. Metod: En kvalitativ metod har till?mpats d?r studiens datainsamling best?r av semi-strukturerade intervjuer samt offline observationer. Slutsats: V?ra resultat tyder p? att modef?retag borde till?mpa CF-modellen d? den p?pekar hur modef?retag borde endast v?lja ett typ av material f?r att underl?tta kl?dernas demonteringsprocess.

1 NĂ€sta sida ->